السبت، 2 مايو، 2009

صناعة الاعلام ..


بحكم دراستى للاعلام والاذاعه والتلفزيون والصحافه وغيره من وسائل الاعلام المختلفه .. كنت قد طرحت سؤالا فى محاضرة لمادة التربية الاعلاميه واستأذنت الدكتورصالح العراقى فى ان يجاوب عليه الطلبه ..
وكان السؤال عن صناعة الاعلام .. وهو :
متى يتعلم العرب والمسلمون صناعة الاعلام كما هو موجود فى المؤسسات الغربية ليكون ذو فعاليه ومؤثر ايجابى على الشعوب الغربيه ؟؟
كان هذا السؤال قد طرأ الى مسامعى بعد ان وجدت الهجوم الحاد على قناة الجزيره القطريه التى تقوم بنقل الوقائع بحياديه تامه وبمهنيه عاليه للدرجة التى ادت الى عدم حضور مبارك الى قمة الدوحه ..
فى الوقت الذى كانت فيه قناة واحده تعمل كل هذا واكتر .. لأنها فقط تنقل الحقيقه .. الا ان القنوات والصحف الغربيه ووسائل الاعلام الغربيه تصنع كما تصنع الجزيره بل وتجعل الدول الغربيه لوسائل اعلامها ميزانيه خاصه لمن يكشف عن فساد او يتحرى حقيقه فى مصلحه ما .. يريدون ان يسيروا (عدل) ..
ولكن احنا نزعل اوى ونتقمص من الحقيقه التى تقال بل ونعاتبها بالاعتقال والسجن وكتم كل راى يقول كلمه فى صالح البلد مخالفه لما هو فى العرف ..
بل يبيع الصحفيين ضمائرهم من أجل ان يصلوا الى مراتب اعلى .. ويكذبوا وينافقوا فى سيادة المحافظ وسيادة الرئيس .. واحنا مالناش غيره .. وهو الحيطه اللى بنسند عليها ..
رايت ذلك بأم عينى عندما جلست مع صحفى يعمل فى وظيفه حكوميه .. قال لابد ان اقلب الحقائق (وكانت القضيه المتحدث عنها قضية حزب الله ) لكى اجعلها فى مصلحتى وحتى لا افصل من وظيفتى ويرضى عنى رئيس المصلحه الحكوميه والمحافظ .. والموضوع كله انه بدل ما يكتب عن معاناه اهالى معتقلى التنظيم المصرى المدعى عليه حزب الله ..
كتب "انهم يناشدون الرئيس ويصرخون من اعماق قلوبهم لان يحل لهم المشكله .. وانهم اخطأوا ويجب ان يصفح الرئيس عنهم" .. مع ان الناس مش قالت كده خالص ..
كنت فى رفح .. ايام احداث غزه وكان يقف معى مصور من رويتروز امريكى الاصل هو .. كان يعلق على احداث غزه ويقول لى .. ان اليهود يلجأون الى امريكا ويستعطفونها بمذبحة الهلوكوست ويكتسبون منها تعاطف شعبى كبير جدا من كل الدول الغربيه والاوروبيه .. ولهذا يقف جميع الاوروبين والامريكان خلفهم .. ويقسم لى بالله ويقول " لوكنا نملك مشهد كمشهد محمد الدرة لاستطعنا ان نجمع تعاطف العالم كله بالاعلام ولوقف العالم كله خلف قضيتنا " .. ولكن انتم يا عرب "اخذ يتكلم باستهزاء " .. لا تحسنون صنع اعلامكم .. ولا تحسنون ان تجتذبوا العالم فى صفوفكم .. بل تحسنون وتبذلون ما فى وسعكم تبييض وجوه حكامكم وجذبهم الى شعوبهم .. ونسيتم قضيتكم الاساسيه .. ذكرته بان لنا قضيه وان لنا ارض ندافع عنها .. وان لنا حقا يسلب وسيرجع فى يوما من الايام .. قسما بالله ان كلامه .. كان يكلمنى العربيه بالمتكسر .. اثر فى بطريقه غير عاديه ... كاد ان يعطينى دافع لمائة عام ان اصلح واغير افكار كثيره جدا .. وللعلم كلام هذا الرجل .. كان رد فعلى عليه هو تغطيتى لاحداث معبر رفح وما يحدث على المعبر بالصور يوميا ونشرته على المدونه .. فهذا ما بوسعى ..

اهذا اعلام .. اهذا هو الصدق .. اهذه هيا الحقيقه .. اهذه هيا شرف المهنه .. متى نصل الى اعلام محترم يراعى كل فينا ضميره .. نتكلم عن كل شئ .. نفتح الملفات المغلقه .. ننتصر للاسلام .. نسلط الضوء على الغامض .. نوضح الحقيقه .. نهزم الباطل .. نؤثر فى المجتمعات بايجابياتنا .. نناصر المظلوم .. ونقتص من الظالم ..نفتش عن التقصير ..نبتغى الصدق ولا نرضى به بدلا
سلامى اليكم,..

هناك 7 تعليقات:

mohammed alsha3r يقول...

بل قل متي يتلعم الإخوان المسلمين بصفتهم أكبر جماعه اسلاميه على مستوي العالم إن شئت قل

اين جهازهم الإعلامي ..؟؟

فليعد للدين مجده يقول...

رائع جدا يا عمرو
لنكن نحن القدوة ونستلم موقع الريادة
لنكن لسان صدق كما قلت ننصر المظلوم ونقول كلمة الحق

مصعب صلاح يقول...

رائعة بحق
فاسرائيل تحلربنا بسلاحي الاعلام والتعليم
والمفروض نهتم بالثنائي
تقبل مروري

عمرو سلامة يقول...

محمد الشاعر ..
كتبت هذه المقاله ولست معاتبا على اى جماعة سواء الاخوان او حماس او ما شاء من جماعات اسلامية تحمل الفكر الوسطى للاسلام ..
فالاخوان هم فقط يحملون فكرة الاسلام بمنهجيته الشامله ويدعون الناس اليه ..
ولكنى لا اريد ان يقتصر الاسلام فقط على الاخوان ..
اريد ان يكون للاسلام ككل جهاز اعلامى .. اين الجهاز الاعلامى للمسلمين كلهم ..
الاخوان وان شئت لهم ظروفهم حاولوا قبل ذلك اطلاق قناة فضائية ولم تطلق .. كان لهم جريدة اسبوعيه واغلقت .. وشاء لها الاقدار ان يكون لها موقع اخوان اون لاين .. ويارب ما يقع .. واهوه شغالين مش بيقولوا لا .. وبيحاولو .. وربنا معاهم ..
لكن قصدت بهذه المقاله ان اتحدث عن صناعة الاعلام لدى العرب والمسلمين .. وعندما نتحدث عن ذلك اذن فهذا هو ما يريده الاخوان ..
محمد الشاعر .. اشكرك شكر الجزيل على تعليقك .. من زماااااان يا محمد مش جيت تعلق عندى ..
شرفتنى وشرفت المدونه .. واسعدتنى والله

عمرو سلامة يقول...

دكتور ايهاب ..
باذن الله رب العالمين ..ونبقى احنا القدوه ..
شرفتنى يا دكتور والله ..

عمرو سلامة يقول...

ده المفروض يا مصعب ..
لكن احنا بنهتم بالامن لكرسى الرئيس ..
وكيف ننهب من الشعب ..
هذا هو الاهتمام الذى يهتم به ملوك العرب
مصعب .. اشكرك شكرا جزيلا على ايجابيتك ..

مصعب صلاح يقول...

السلام عليكم
ازي معاليك
أنا أول ما قرأت تعليق معاليك على وحي القلم وان حضرتك عايزني على وجه السرعة انتفضت مزعورا وارتعدت فرائصي وقلت ياواد يامصعب انت عملت ايه عشان رئيس وزراء التدوين يكون عايزك والأدهى إنه كمان رئيس جمهورية شباب وبس
معرفتش اتصرف ازاي ؟!
وقعدت الف ف الاوضه واروح يمين وشمال وأقول للكيبورد طب فيه ايه ؟وياترى ياماوس معالي الرئيس عايزني ف ايه ؟
لحد ما القلم الله يكرمه طلع من جنب السويتش وقالي ايه رأيك تروح لمعقل داره في مدونة لسه عايش عشان اقطع الشك باليقين ولو الحرس تعبني ولا حاجة اطلع ورقة بعشرة الاف جنيه واسيبهم يعدوني
واديني وصلت وعايز اعرف فيه ايه ؟
ياريت لو الموضوع هام تكتبلي على ميعاد تفتح فيه الماسنجر عشان اعرف ولو تقدر تكتب ف التعليق اللي حضرتك عايزة أكون شاكر
تقبل مروري