الثلاثاء، ١٥ يوليو ٢٠٠٨

19 عاما مرت على مولدى .. وانا لسه عايش

نعم مرت 19 عاما على مولدى على هذه الكره الارضيه وفى هذا اليوم اتمم 19 عاما
نعم 19 عاما عشتها كأى شاب يعيشها وكنت قد اود اننى اكمل العشرين لكى اقود الجيش واحرر الاقصى .. كما فعل اسامة بن زيد الذى قاد الجيوش وراس كبار الصحابه .. كنت اتمنى ان اتمم التاسع عشر وانا فى اوج افتخارى باننى حققت اى شئ او اضفت اى شئ لبلدى ... او عملت اى شئ ولو بسيط ... كنت اتمنى ان اضيف ومازلت اتمنى وسوف يحدث باذن الله ...
19 عاما عشتها وانا ادعوا ربى الكريم ان تكون الايام القادمة فى ميزان حسناتنا .. ولا تنقلب ضدنا
19 عاما مرت وانا لم ادرى هل ساعيشها مره اخرى ؟ ..
هل يا ترى سأحقق كل ما فى نفسى للنهوض بهذا البلد العزيز وبهذه الامه التى انهارت فيها القيم والاخلاق ؟

مرت التسعة عشر عاما وانا محتار كل الحيره .. محتار ما بين المستقبل والحاضر والمجهول .. اسال نفسى كثيرا ما هو المستقبل امامى .. غير واضح .. وغير مرئى ..
سنواااات وشهور واسابيع واياااام وساعات ودقائق وثوانى مرت دون ان اشعر فهل سأظل على ذلك ... اقاوم واحارب واناوش واكتب واكشف وافضح واتكلم بجرأه ... لا اعرف ماذا سوف تخبئ لى الايام
قد يفرح اى شاب عندما يتقدم به العمر ولكننى احزن كثيرا ... مستقبل غير مرئى وايام قادمه مجهولة الرؤيه .. ادعوا لى كثيرا وقولولى ربنا يفتحها فى وشك ( زى ما امى قالتهالى فى يومى ده )
عمرو سلامة 15\7\1989 ... اكرمكم الله واعزكم ...

هناك ١٠ تعليقات:

eman alaa eldin يقول...

كل عام وانت بخير
وكل عام ومن الله اقرب وعلى طاعته ادوم
كل عام وانت بكتب فى المدونة ومحط انظار كل الجماهير

والسنة الجاية تكون حققت كل اللى نفسك فيه وربنا يوفقك يارب

غير معرف يقول...

سبحان الله
انا النهارده يوم ميلادىىىىى بس مواليد 15\7\1992 يعنى الحمد لله كملت كده 16 سنه هما لسه صغيرين بس بجد حاسه انى كملت اربعيييييييييييييين سنه
وكل سنه وحضرتك طيب
وان شاء الله تحقق معمظم امنياتك ومعظم احلام الدنيا كلها
واكيد السنه الجايه هتيجى اضل بكتييير من السنه دى ادام فى شباب بيحبوا بلادهم وبيعزوها

مشروع انسان يقول...

كل عام وانت الى الله اقرب
وعلى طاعته ادوم

كل سنة وانت طيب يا عمور

وان شاء الله تكون السنين اللى مرت
فى كفة حسناتك
وما سياتى
باذن الله

عايزين نشوفك قريبا
اتصرف بقى
:)

عصفور المدينة يقول...

كنت فين يا واد يا محمد في اليوم ده كنت فين ؟؟ أيوة كنت رايح البكالوريوس
:D
كل عام وأنت بخير يا عمرو

حسن حنفى يقول...

كل سنه وانت طيب وان شاء الله تكون عونا للاسلام والمسلمين

رحـــــال يقول...

كل عام وانت الى الله اقرب ياعمنا ..

عقبال مانباركلك بالعروسة وانت فى الكوشة ..

وتبقى قول لصاحب الفرن يمكن يفتكرك ب10 ترغفة ولاحاجة ههههه

كل سنة وانت طيب ياعمور وعقبال 100 سنة :)

Abdallah Hosni يقول...

يخرم جيبك

يعنى تكون معايا ليلتها وماتقوليش كنت هاعملك حفلة ماحصلتش لما كنا قاعدين ع البحر

وادامنا الكوفتس ههههههههه

الف الف الف مبروووووك ياعممووور

كل سنة وانت طيب

وعقبال 88 سنة :)

إسلام يقول...

عموووور..ألف مبروك يا حبيبي..
وعقبال ما تكمل 190 سنة في طاعة الله
وحشتني يا عمرو .. مش ناوي تيجي تصيف بقى؟؟

-الرايق-

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" يقول...

ههههههههههههه
دة انت صغنتوت خالص
بس ما شاء الله لاقوة الا بالله ربنا يبارك فيك ويقر عين والديك بيك يارب
كل عام وانت الى الله اقرب
كدة كتير اوي من الحبايب ميلادهم في يوليو
جميل

sun_of_freedom يقول...

كان الصحابي لن اتذكر اسمه

عندى يكتمل من العمر سنه يقول نقص عمرى سنه ولن يزداد بلا نقص


فهذا العنر يفوت ويات ىالعد التتانازلى
فهل رأيتم هذا المعنى

انه يعنى القناعه والرضا والوعى للحياة


ولكن فى هذا اليوم نستذكر الحانب الحسن الذي فات من عمرنا ثم نقويه حتى يعلو اكثر
والجانب السئ نقوم بتعديله


نعم انه اجمل الايام فى الحياة لانه يجعلنا نقوم بمحاسبه النفس والسنين


كل عام وانت إلي الله أقرب وعلى كاعته ادوم ومن الشيطان ابعد



يمكن جات متاخر بس انت طبعا عارف الظروف يلا

تحياتى لك ممزوجة بآيبات من القرآن ومعطرة بذكر الرحمن