السبت، 26 سبتمبر، 2009

تغطية مصورة >> حينما يكون (الفرح) اسلاميا !! ..

الدكتور اسلام نبيل (احد اعضاء تنظيم البالونات الاخير فى مركز ديرب نجم) ( هو ده اللى هنضرب عليه مثال للفرح الاسلامى كيف يكون ..)

لن اتحدث عن ما يستجد بالاحداث كما افعل دائما ... أأتحدث عن خسارة فاروق حسنى وفشله الذريع فى اليونسكو او عن كلمة القذافى فى الامم المتحده او كلمة احمدى نجاد ورد النتن ياهو عليه او كشف ايران عن مبنى لتخصيب اليورانيوم فى مدينة قم فى ايران .. او عن الغارات الاسرائيلية اليوميه على غزه ورد المقاومين عليها واخرها كان امس .. او عن تنازل عباس عن القدس وقبول مبدا التفاوض بدون شروط وتراجع اوباما عن مبدا تجميد الاستيطان .. او عن انفلونزا الخنازير التى ابتدعوها لنا واغلقوا التعليم من اجلها .. واجلوا الدراسه فى الجامعات ..واعلنوا النفور العام فى وجه مرض بسيط سهل القضاء عليه وتركوا السكر والكبد والتيفود والكلى والكثير من الامراض التى اجتاحت اجسام المصريين فى السنوات الماضية.. او عن تحذير مدير مدرسة النجاح الاعدادية بديرب نجم عن تنويهه الشديد والخاص لامى عن عدم التحدث لاى صحفى بما يجرى فى المدرسه قاصدا ابنها العزيز .


اشياء كثيرة مرت خلال فترة العيد وبعده .. واحداث تنم عن الذل الذى وصل اليه المسلمين عامة والمصريين خاصة من اجل الركوع للوبى اليهودى فى فرنسا وشراؤه بملايين الدولارات يواء ماديا او معنويا عن طريق الاعتراف ضمنيا باسرائيل .. من اجل منصب شرفى لا يمثل لمصر قيمه ناهيك اصلا عن فشل حسنى فى التعامل مع الثقافه فى مصر والوضع المضطرب النى آلت اليه الثقافه فى مصر وبدلا من ان تفتح قصور الثقافه مكانا للكتاب والقراءة فتحت مكانا للسينما فى الزقازيق وحولت الى سينما .. وياليته فيلم يتحدث عن شئ مفيد او شئ تاريخى نتعلم منه بل من اوسخ الافلام الموجوده وهو فيلم للمخرجة التى تدعوا الى فتح ابواب الدعاره بتراخيص ايناس الدغيدى .. وتريدونى ان اتحدث عن ما يحدث..(هيحصلى انتكاريا ) او ( استاكوزه فى الحمبلوزه ) على راى اصحابى :)
---
حدث شخصى مررت به الايام الماضية يوميا من ثانى يوم العيد حتى يوم الجمعه الماضى الا وهو الافراح ... كل ليلة كنت فى فرح او زفه او خطوبه .. حتى انا استغربت من نفسى اول مرة احضر افراح بهذه الطريقه
كانت بعض الافراح اسلاميه والاخرى غير اسلاميه .. قد يسالنى سائل (وهو فعلا اتسالنى ) ما معنى فرح اسلامى ؟؟
حتى الفرح هيأسلموه وهيدينوه .. وهيأخونوه ههههه هكذا وجدت الاجابه
ولكن الفرح الاسلامى اولا هو تعبير اسلامى ذو مظهر ملتزم من العروسين الى المدعويين بمعنى ان تكون المعانى المقاله فى النشيد هيا مناسبه للفرح (ليست عنب او كوكوكو) ويلزم فيه العروسين الى الفصل بين الرجال والنساء ويتخلل الفرح بعض من الدعابه كالاسكتشات وغيره .
هذا هو الفرح الاسلامى .. دعونا نريكم بعض من مقاطع عدة افراح اسلاميه حضرتها الاسبوع الماضى والتى ادت الى كتابة هذا البوست ..
فرح اسلامى - الجزء الاول

فرح اسلامى - الجزء الثانى


بعض اللقطات والعريس يحمل المصحف



الدكتور اسلام نبيل مع الدكتور سيف عبداللطيف صاحب مدونة انا مش معاهم (الاثنين كان فى تنظيم البلالين الاخير)

هناك 8 تعليقات:

قلب فارس يقول...

انا اول المشاركين
افرحنا افرحنا جميلة وحلوة نداها على السنة والقران
مافى احلى واجمل من الافراح الاسلامية
http://qalbfars.blogspot.com/

مواطن شووجااع يقول...

الله يكرمكـ يسا عمرو عايزين نحضر فرحكـ إنت كمان قريب بقي

عايز أتعبلكـ يوم فرحكـ إن شاء الله

.. هعزف لنفسي يقول...

عقبالك ان شاء الله ياعمرو
وربنا يجعل ايامنا كلها اسلامية
وطاعة لله

.. هعزف لنفسي يقول...

عقبالك ان شاء الله ياعمرو
وربنا يجعل ايامنا كلها اسلامية
وطاعة لله

ماتخافوش يقول...

كان الفرح بتاع الدكتور اسلام جمييييييل جدا يمكن من الافراح القليلة التي استمتعت بها فعلا
........
عقبال فرحي ان شاء الله

جنــــــــــة الله يقول...

ربنا يهنيه ياارب
ويسعده
ويرزق شباب وفتيات المسلمين
الذريات الصالحة
امين يارب
عقبالك ياارب

جنــــــــــة الله يقول...

ربنا يهنيه ياارب
ويسعده
ويرزق شباب وفتيات المسلمين
الذريات الصالحة
امين يارب
عقبالك ياارب

راجية الرحمه يقول...

عقبلكم كلكم بأذن الله