الخميس، 6 أغسطس، 2009

وداعا سيناء ..

وداعا جامعة سيناء

قادم الى جامعة الاهرام الكنديه
---
قلت فى قرارة نفسى فى اول السنه الماضيه اننى باذن الله ساتفوق فى هذه الجامعه ( اقصد جامعة سيناء) وابذل ما بوسعى لاجتهد فى جامعة سيناء الخاصه كلية الاعلام .. والحمد لله جاء الاجتهاد على خير .. وجاءت النتائج مبشره ومفرحه بالنسبة لى ولاهلى ولكل من حولى من اصحاب واقارب وافاضل ومحترمين ومحترمات ..
وتوقع الجميع انى ماض فى هذه الجامعه وفى الطريق الذى بدات اسلكه من البدايه فى الجامعه .. ولكن الموضوع اختلف مائه وثمانون درجة .. وتغير الوضع على ما كان عليه .. وجائى قرارى الذى فكرت فيه طويلا واستخرت الله فيه .. هو التحويل من جامعة سيناء الى جامعة الاهرام الكنديه .. ولكن الوالد كان ضدى بعد ان شاهد نجاحى بنفسه فى سيناء وايضا كل من استشرتهم فى الامر ..
ولكن كانت اسبابى مقنعة لنفسى انا ان التحويل لابد منه .. وان استمرارى فى سيناء يعنى الفشل بعينه .. ويعنى الدفن الصريح لموهبه اعلاميه .. تنهل من علم الاعلام والعمل به بشده ..
وكان هذا لا يتواجد فى العريش ذو الاماكانيات الفقيره والمتواضعه والضعيفه .. (لا اريد ان افيض فى الاسباب .. شان خاص ولا اريد ان اتحدث فيه كثيرا.. اعذرونى )
واعدكم بان اخبار رفح والحدود مع غزه وفلسطين لن تنقطع باذن الله بل ستصلكم افضل من الاول هنا على مدونة لسه عايش .. انا تركت جيل كامل ما زال فى السنه الاولى .. لم يكن لديه اى فكره او هدف الان كل شئ تغير تماما وترسخ الهدف ونقل الوقائع والحقيقه بداخلهم .. وباذن الله سيكون جيل الاعلام بسياء جيل قادر على تغير الواقع الاعلامى فى العريش .. ونقل الحقيقه كما ترى .. وستراها انت على لسه عايش واعدك بذلك سيدى القارئ ..
واريد فقط ان اتوجه الى عميد الكليه الدكتور اشرف صالح بخالص الامتنان الدكتور الذى رفض التوقيع على طرف الاخلاء من الجامعه .. لانه كان يريدنى معه بصراحه .. الى حد ما اقنعت الرجل انه يوقع .. ومش كان عايزنى امشى..
وايضا اتقدم بخالص الشكر والتقدير والتحيه الى طاقم التدريس واخص وكيل الكليه الدكتور الفاضل صاحب الاخلاق الرفيعه والرساله الساميه الدكتور عطا رحيم والدكتور طالح العراقى استاذ الاذاعه .. والدكتور اشرف سنجر استاذ العلوم السياسيه ومن المعيدين الدكتورة المحترمه الذى ساعدتنى كثيرا (ولن انسى لها كل جميل صنعته لى داخل اسوار هذه الجامعه ) الدكتوره مروه عبدالله .. والدكتورة فاطمة فايز
بكيت والله وانا اودع الكليه بكل الزملاء .. الذين اقاموا لى حفلا صغيرا هو ليس احتفالا على تركى الجامعه ولكنه حزنا على فراقهم ...
لن انسى التليفونات التى انهالت عليا من الطلبه سواء طلبة اعلام او طلبة ادارة الاعمال او طلبة الهندسهاو الصيدله او الاسنان وتستفسر عن السبب المفاجئ الذى ادى الى تركى الجامعه ..
كل هذا لن انساااه ..
لن انسى البسمه الحزينه التى ارتسمت على الوجوه عندما كنت اسلم على كل واحد فيهم كل على حده .. كانت سنه من افضل السنوات التى قضيتها فى حياتى بحلوها ومرها بتحقيقتاتها مع الاداره ومغامراتها على رفح ..
لن انسى رفح وطريق رفح والسور الحدودى والجندى الاسرائيلى التى وجدته فى معبر كرم ابو سالم واردت ان اقتله بيدى ..
لن انسى صحفيين العريش وفضلهم على .. واخص الاستاذ مصطفى سنجر والاستاذ محمد ابو عيطه والاستاذ محمد سليم .. الناس الافاضل المحترمين ..
لن انسى محمد فرج صاحب مدونة القسام فيلم ربنا يوفقه فى مشروعه الاعلامى الجديد .. لن انسى الحاج عرفات متحدث باسم حزب الكرامه بالعريش ولن انسى المتحدثين باسم حزب التجمع ..
لن انسى كل خطوة خطيتها فى العريش .. وكل من تعرفت عليه .. سواء شباب تربيه وشباب الزراعه .. والبدو الذين استضافونى عندهم ايام الحرب وحتى الان ما زالوا على اتصال بى ..
الحمد لله تركت سمعه طيبه واثرا جيدا فى هذه البلد (الطيبه لاهلها والكريمه ايضا ) حفظها الله سيناء من كل سوء واكرمها بنعم الله ..
اعتذر عن تحول التدوينه الى شكر وتقدير لكن كان من الضرورى ان اوصل لكل حق حقه على .. ولكل انسان طيب عرفته يجب ان يعرف انى لن انساه ابدا ..
انا الان قمت بالتحويل الى الجامعه الكنديه .. وفقنى الله فيها وحفظنى انا وكل المسلمين من كل سوء :)

هناك 11 تعليقًا:

غير معرف يقول...

بصراحة يا عمور انا مش عارف اقوللك ايه ؟
العالم كله قاللك ما تحولش وانت راسك والف صخرة ناشفه انك تحول !!!!
علي العموم ربنا يوفقك في حياتك وان شاء الله نسمع قريبا اخبارا ساره عنك ( خللي بالك من ساره دي )
احبك في الله
اخوك
ابراهيم عبد اللطيف

A.SAMIR يقول...

ربنا يوفقك
و ان شاء الله تثبت الايام ان اختيارك كان الأفضل
تحياتي

المجاهد الصغير يقول...

السلام عليكم
وفقك الله لما يحبه ويرضاه
كل سنه وانتم طيبين
اللهم بلغنا رمضان

anas3laa يقول...

ربنا يقدر لك الخير حيث كان

محمود صالح يقول...

عمرو سلامه انا مش قادر الومه على هذا القرار لانه بنسبة 85% قرار صحيح وفى نفس الوقت زعلان منه لانه كان يعنى حاجه كده لازم تشوفها كل يوم سواء معانا فى الجامعه او على الايميل والانترنت بصراحه كنا بنتابعه على صفحات الانترنت وحاجه تانيه عمرو كان يعتبر الوحيد اللى كنا لما بنتحاور معاه تحس انك بتستفيد فى ساعتها صراحة كان من العقول الذكيه عمرو سلامه اتوقع ليه مستقبل باهر فى الصحافه ويارب نكون بنشتغل فى صحيفه واحده مع بعض بأختصار عمرو سلامه يستحق اللقب اللى انا اطلقته فعلا هو نقيب الصحفيين بالتوفيق ياعمرو وياريت متنساناش اخوك محمود صالح

انا مش معاهم يقول...

ماتحول ياخويا ايه وجع الدماغ اللي انت عامله لاهلي ده حول ولا ان شالله عنك ماحولت
عمك سيف ياض
الف مبروك علي .........انت فاهم

اصحى يا نايم يقول...

ربنا يوفقك ويقدر لك الخير

غير معرف يقول...

السلام عليكم
والله ياعمرو انا لسه فاتح مدونتك وبجد مش عارف ايه الى انت بتعملوا . والله ياعمرو بجد زعلت جدااا اما عرفت انك حولت .. ربنا يوفقك يارب فى اى مكان ... انا مش عارف اكمل الرساله . هتصل عليك
محمد فرج

فليعد للدين مجده يقول...

بالتوفيق يا عمرو
وهو اختيارك وانت الذي يتحمل تبعاته
ولا تنسي أن المسلم كالسيل أينما وقع نفع

ضكتور يقول...

ازيك ياعمور عامل ايه تمام الحمد لله

عاوز تحول ليه بس يابني ؟

اسمع كلام أبوك واستهدى بالله كدة


على العموم ألف مبروك يا فندم


وربنا يباركلك في المكان الجديد


أبو سليمان

مصطفى سنجر يقول...

عمر سلامة
بكل تاكيد لك حرية اختيارك ...

اما وقد اقلعت عن سيناء تماما .. والتى وجدتها ضعيفة وفقيرة فهى بالفعل كذلك ومن افقرها معروف لك ولى وللجميع ولم تخلق كذلك

لا استطيع ان احرمك من طموحك العلمى ولكننى ازعم ان اى نجاح لابد ان يحتك بكل معاناة لكى يكون نجاحا اصيلا صادقا
وبالمقارانات يا صديق .. وانت تعرض علينا جامعتك الجديدة والقديمة فللاسف هما جامعتين خاصتين اى بالمصاريف الباهضة واكاد اثق تماما ان خريجى تلك الجامعات قد يكون ذو مستوى مهنى وتقنى رفيع المستوى ولكن للنجاح اسباب قد تكون اهملتها فى مبرراتك فالمجد من الممكن ان ياتيك من افقر بقاع الارض طالما نقلت الواقع الصادق العادل للمتابعين
بالعموم لا اريد ان افسد عليك اختيارك .. ولك منى التحية والوصية ان تبقى سيناء فى ذاكرتك مفتاح لنجاحك

وبالتاكيد سنتواصل .. حتى فى الاهرام الكندنى او الطليانى او الفيومى