السبت، ١٨ أغسطس ٢٠٠٧

الحريه للدكتور عصام العريان واللى معاه


اعتقاال الدكتور عصام العريان ومعاه 15 عضو من قيادات الاخوان المسلمين بالقاهرة والجيزه .... الا وهم ... المهندس نبيل مقبل بمحافظة الجيزة منهم الدكتور محمود حسين ـ عضو مكتب الإرشاد في جماعة الإخوان المسلمين ـ والدكتور أحمد عمر والسيد نزيلي والمهندس نبيل مقبل، ود. سناء أبو زيد ود. محمد كمال والشيخ حمدي إبراهيم ود. محيي الزايط ود. هشام عيسي والمهندس حسام أبو بكر والمهندس خالد البلتاجي، وآخرون لم تعرف أسمائهم حتي الآن.
وقد اقتحمت أجهزة الأمن منزل المهندس نبيل مقبل بعد عصر اليوم حيث كانت هذه المجموعة في ضيافته، وقاموا باعتقالهم وتفتيش منازلهم في غيابهم، والإستيلاء علي أجهزة الكمبيوتر الموجودة في منازلهم إضافة إلي عشرات الكتب والمتعلقات والأوراق الشخصية، وقد تحويل المعتقلين إلي قسم مدينة نصر تمهيدا لعرضهم علي النيابة.

الخبر كما ذكرته وكالات الانباء ..
الدكتور عبد المنعم ابو الفتوح يعلق على خبر الاعتقال على قناة الجزيرة




-------------
فتحت مدونة اسماء العريان .... بنت استاذنا وابونا الكبير وقائدنا وقدوتنا الدكتور عصام العريان ...
لقيت اختنا بنته كاتبه يوم الاعتقال ... وازاى عرفت انه اعتقل وكده ... انا اتأثرت بكلامها بجد والحقيقه عنيا نزلت دموع حسيت ان اللى اتاخد ده والدى ... بجد .... ربنا يصبر اختنا اسماء وان شاء الله يا اختنا يطلع ويعقد بينكم يا ستى ويقضى معاكم الصيف ... مش تزعلى ربنا هيعوضكم كتير اوى ... ربنا مش هيسيب حق الدكتور عصام اللى وهياخده ... اللهم اجعل اعتقال قيادتنا من ميزان حسناتهم يارب العالمين ...
انا هاقتبس من مدونة اختنا اسماء ..المقال اللى كتبته فى ليله اعتقال والدها
الخبر نزل عليا انا كالصاعقة .. لانى بصراحة مكنتش متوقعه خالص المهم انا هاحكيلكم على اليوم من اوله من ساعة ما بابا اتمنع من السفرانا كنت هدخل انام على غير عادتى على الساعه 12 .. بس لقيت بابا بيقولى بما انه عارف انى بسهر للفجر ,اسماء صحينى الساعه 2لان الطيارة كانت الساعة 6 المهم سهرت عشان اصحى بابا .. وبعدين سلم عليا وقالى عايزة ايه من تركيا وكده ( كان نفسه اوى انه يسافر )وقالى كمان ... ابقى ابعتيلى ماسجات وانا فى تركيا ومتنسنيش المهم كملنا السهرة انا وماما لبعد الفجر عشان نطمن على بابا وواقفين فى البلكونة لقيناه رجع اول لما دخل البيت قعد يهزر معايا ويقولى شفتى جبتلك ايه من تركيا .. تعالو اتفرجو جبتلكو ايه ..وانا والله حاسه ان كان من جواه مضايق قوى المهم بعديها المفروض اننا بنتمشى بعد الفجر ... فانا اعتذرتلهم لانى كنت خرمانه نوم ..المهم بعديها انا كان عندى خطوبة واحدة صحبتى فى اكتوبر ..فقلنا بالمرة نروح نغير جو يومين فى شقتنا الى فى اكتوبرواتفقنا مع بابا ان هو بعد ما يخلص الاجتماع بتاعه هيجيلنا على اكتوبر وانا وماما سبقناه لاكتوبر ..وهو قعد يجهز مع ماما الحاجات الى هناخدها معانا وكانت الحاجات معاه فى العربية رحت انا وماما اكتوبر .. هى راحت لاختى عقبال ما اخلص انا الخطوبة وبعدين لقيت التليفون بيرن .. لقيته ابراهيم .. خير يا ابراهيم اسماء امن الدوله عند عمو سناء واحتمال يجو عندنا المهم انا كنت مطمنه شويه على اساس ان بابا مش فى البيت عقبال ما قفلت مع ابراهيم لقيت سميه بتكلمنى .. بتقلى امن الدوله عندنا .. وكسرو الباب ..انا ساعتها وشى اصفر وقلتلها طيب وبابا فين .. قالتلى معرفش ( مكنتش تعرف لسه ان بابا اتاخد ) المهم انا قاعدة كل ده اتصل ببابا يدينى مشغول ...اتصلت بمحمد صقر زوج سميه اختى ... قالى انهم اخدو بابا وعمو سناء ساعتها بقى قلبتلهم الخطوبه الى شىء تانى .. وانا عايزة اروح وحاجات من هذا القبيل روحت انا وماما للهرم جينا لقيناهم مشيو من البيت خلاص هما ملقوش حد غير زوجه اخويا .. بس هيا مكنش معاها مفتاح البيت .. فكسرو الباب .. وفتشو كل الغرف ... بس مسرقوش حاجه .. ومضو زوج خالتى على ورقة انهم مسرقوش حاجة .... اخدو شوية مقالات لابى بخط اليد .. وبعض اوراق تخصه
هنقضى رمضان لتالت سنه متتالية من غير بابا ملحقش يغير جو فى اكتوبر .... ملحقناش نحجز فى مصيف ونصيف تالت صيف على التوالى بابا ميقضيهوش معانا منعوه من السفر لتركيا ... ومنعونا من المصيف مع بابا بجد مش عارفة اقول اية .. يمكن انا اكتر واحدة مضايقة لغيابة .. لانه كان هو الى معايا فى البيت هو وماما بجد بجد .. البيت ملهوش اى طعم .. بجد بجد يا بابا وحشتونى .. غير اى مرة تانية
مستنيــــــــــاك يا بابا.

وانتهى مقالها عند هذا الحد ونأمل أن تكون اثرت فيكم
---------------------

بركان الغضب ... من مدونى الاخوان

بركان الغضب ... هذا هو المسمى الذى أطلقته على الغضب الجامح لدى المدونين الاخوان ( ومنهم انا طبعا ) عندما علموا بنبأ القبض على الدكتور عصام ومعه 15 قيادى من قيادات الاخوان بالقاهرة والجيزة والصعيد ... فأحببت أن اقول للداخليه ولوزيرها تحاشوا غضب المدونين ... تحاشوا غضب المدونين الاخوان ... ومن هذا المنطلق .. هنحاول نعمل حاجة تكون هى بدايه الغضب للافراج عن الدكتور عصام واللى معاه فى اقل وقت ممكن وقبل الـ 15 يوم كمان ... طب نعمل ايه ؟؟
انا فكرت فى حبه اقتراحات كده ياريت الناس اللى موافقانا عليهم تقول والناس اللى عايزه تضيف حاجة تقول والناس اللى مش موافقه على الاقتراحات كلها تقول ... بس لازم نعمل حاجة .. مش هنفضل قاعدين كده ... ده حتى يا سيدى لو مش كان عشان القيادى ... بنته مدونة زينا وابوها معتقل فلازم نقف جمبيها .... ولا ايه رايكم ... الاقتراحات :
1 – هنعلق عند أسماء العريان فى مدونتها وكل واحد يقولها احنا واقفين جمبك واحنا معااااااااكى ...
2 – حد يتبرع ويسارع بتصميم بنارات نحطها فى المدونات بأسرع وقت ..
3 – كل واحد يكتب بوست عنده عن الاعتقال ويندد فيه بكده ... ويحذر الداخليه من سوء عاقبه مدونى الاخوان اذا استمروا فى اعتقال الدكتور عصام ومن معه ...
4- ننزل الشارع ... اه ننزل الشارع ... ونندد فى وسط الشارع بالاعتقالات المستمرة ضد الاخوان ... وده مش مستبعد بس دى حطوها فى اخر مرحلة بالنسبالكم ..
5 –تصميم مدونه للافراج عن الدكتور عصام ومن معه وتبقى خاصه بيهم وبأخبارهم ...
هذه هى المقترحات الخمس اللى جت فى دماغى ... منتظرين اراؤكم ومنتظرين اقتراحتكم ونقضكم على الاقتراحات دى .... بس بسرعه يا شباب ... بسررررررررعه ..
ملحوظه صغيره : عندما قلت مدونى الاخوان هناك من عارضنى ... لكن هاقولها بصيغه تانيه وياريت الكل يحطها بدل مدونى الاخوان الا وهى ... كل مدون ينتمى الى جماعه الاخوان ... او كل اخوانى يدون .... دى مش الاساس ... انا بس مش عايز اخلى الناس تختلف انا عايز اوحد الجهود تجاه تلك المصيبه ... الا وهى الاعتقال قيادتنا ورموز الجماعه ... سلام

هناك ٦ تعليقات:

ياسر سليم يقول...

البانرات اتصممت خلاص يا فندم على مدونتى :)

العسكري عتريس يقول...

كل ما يزداد الوضع ظلام نعرف ان النور قرب
وهتفرج بإذن الإلاه

alqassam يقول...

حسبى الله ونعم الوكيل فى كل ظالم وبجد ياعمرو افكار ومقترحات ممتازة وفى اضافة ان شاء الله هااعمل كليب عن الاعتقالات بس الفكرة لم تكتمل بعد وانا معاك فى موضوع البوسترات
القسام

أخـــ مسلمة ـــت يقول...

بوركتم اخانا الفاضل

الاقتراحات جيدة جدا

وان شاء الله كلنا نفعل الموضوع

ربنا يفك اسرهم

و ياخد الظالمين اخذ عزيز مقتدر

المنشد العام للإخوان المسلمين يقول...

عندي اقتراح رهيب يا إخواننا:

نحاول الوصول لكل بيت أخ من إخواننا المعتقلين وعمل حوار مع أهل بيته ونحاول نشر هذه الحوارات على مواقع كثيرة معنية بالحريات وحقوق الإنسان عامة.

ومن الممكن محاولة إرسالها لجريدة المصريون الالكترونية وقناة الجزيرة، بل والعاشرة مساءً، وكل منبر نستطيع أن نصل إليه.

ساساعدكم بوضع بعض الأسئلة التي من الممكن سؤالها للأهل، لأني موجود خارج الوطن.

الموضوع دة مهم، ولو دُعَّم بالصور هيبقى سبق إنترنتي صحفي رهيب.

نحتاج لمجهود الأخوات جداً، لأن معظم الأهالي طبعاً عامود بيتهم نساء، لأن الرجال محبوسون، وليس دائماً القدرة على مقابلة كل أهل البيت.

تذكرة: لا نريد أن ننسى إخواننا المحالين للمحاكمة العسكرية فهم أيضاً يحتاجون دعمنا ومناصرتنا، ودعائنا.

ادخلوا على مدونتي لتجدوا الأسئلة بعد الظهر بإذن الله.

أخوكم/
المنشد العام للإخوان المسلمين

المنشد العام للإخوان المسلمين يقول...

هذا هوالبوست:

http://ellygowwaya.blogspot.com/2007/08/blog-post_19.html

حملة التضامن مع معتقلي الإخوان المسلمين والمحالين للمحكمة العسكرية الجائرة.

/أخوكم
المنشد العام للإخوان المسلمين